top of page
  • Writer's pictureAdmin

מהי בנייה ירוקה ומדוע היא חשובה כל כך

בניה ירוקה היא למעשה מכלול של דברים החל מניתוח מקדים של הסביבה, ממשיך לתכנון אדריכלי נכון ומסיים בבחירת חומרים נכונים למבנה.


אבל מעבר לכל אנחנו מתייחסים אליה בצורה הוליסטית סביבתית ואני אסביר: בית בעינינו אינו מתקיים ללא הגינה עליה הוא יושב ולכן הוא צריך ליצור אתה מערכת יחסים. בנוסף בית הוא חלק מרחוב וחלק משכונה ולכן מאד רלוונטי איך הוא ישפיע במראה שלו על הנוף השכונתי.


אנחנו בטוחים שבנושא הזה לא יהיה לעולם קונצנזוס ולמעשה אם נעלה את הדיון הזה בקהילת אדריכלים ומתכנני ערים הדיון יהיה סוער. לדעתנו מה שחשוב באמת בנושא הזה הוא שהבית לא יראה את "מערומיו"-אזור השרות של הבית צריך להיות תמיד מוסתר, מערכות השירות של הבית מוצנעות, במיוחד דודי השמש המכוערים ומנועי המזגנים. חזית הבית הפונה אל הרחוב צריכה להיות גלויה ומזמינה.


צעד ראשון: כשאנחנו ניגשים לתכנן בית חדש, הדבר הראשון שאנחנו עושים זה לנתח את כל המרכיבים הסביבתיים. זהו למעשה החלק הכי משמעותי.


אנחנו מנתחים את המגרש עליו הבית מתוכנן, כדי להבין מה הם הכיוונים הכי טובים ולהיכן תפנה הגינה, מהם הגבהים הדרושים מבחינת הוועדה (לפעמים נדרשת הגבהה של 1 מטר ויותר שמשפיעה על כל צורת התכנון) וכיצד גובה הבית ישפיע על הכיוון התכנוני, מי הם השכנים הסמוכים וכמה סואנת הסביבה המידית למגרש. אנחנו בודקים את הטמפרטורות השולטות באזור זה בעונות השונות ואת משטר הרוחות. בנוסף אנחנו מראיינים את המשפחה ומבררים איתם מהם ההרגלים והצרכים שלהם והאם הם "סובלים" ממשהו שיכול להשפיע על החלק התכנוני.


צעד שני: לאחר שניתחנו את כל מרכיבי המפתח וראיינו את המשפחה המיועדת להשתכן בבית, אנו ניגשים למלאכת התכנון. בעיננו תכנון ירוק יכיל כמה מרכיבים עקרוניים וחיוניים:

  1. אור טבעי - הכנסת אור טבעי לחלל המגורים היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בתכנון בית משתי סיבות . הראשונה- בית מואר באור טבעי הוא בית שמח ונעים, השנייה-חסכון באנרגיה . אנחנו נעדיף להכניס אור מכיוון צפון, מאחר והאור אינו ישיר. במידה ויש לנו פתחים לדרום ניתן לבצע הצללה מקומית מעל הפתחים וכך להוריד את עוצמת הקרניים הישירות. האור החזק ביותר מגיע ממערב ולכן לעיתים רבות, כשהוויטרינות פונות למערב, אנחנו כמובן מתכננים פרגולה מקורה לחלוטין שמגבה את האזור הזה ונעזרים בתכנון נוף נכון שייתן הצללה מכיוון זה. באזורים שאין בהם קיר חיצוני לפתיחת פתח, אנחנו מייצרים משחקים עם גבהי התקרות וכך מאפשרים לפתוח פתחים עליים שיכניסו אור.

  2. רוח וזרימת אויר - הבחירה של מיקום החלל הציבורי וכיוון הפתחים שלו היא הבחירה החשובה ביותר. אם נפנה חללים אלו לכיווני הרוח הנכונים, נוכל לאוורר את הבית ביתר קלות ולהוריד את טמפרטורת החלל בצורה משמעותית. בנושא הזה למעשה יש לחלק את העיקרון לשני אזורים: אזורים "הסובלים" יותר מקור ואזורים "הסובלים" יותר מחום. חשוב לציין שחלוקת האזורים היא לא סכמטית. לדוגמא: אזור הערבה נחשב חם מאד לכל הדעות, אבל יחד עם החום הרב ישנן רוחות מזרחיות חזקות מאד. לכן פעמים רבות נבחר למקם את חדרי המגורים באיזור זה, כדי לייצר חסימה לחלל הציבור. כלומר, שהניתוח הסביבתי ולימוד משטר הרוחות והטמפ׳ באזור קריטיים מאוד. בנוסף מחוייבת הבנה של אופי הלקוח, לדוגמא: אם הלקוח סובל מקור.

  3. פיר אוורור - מדובר למעשה ביצירת איזור גבוה במבנה (תקרה גבוהה), שנמצא במיקום די מרכזי. באיזור זה נמקם פתחים הממוקמים קרוב מאוד לתקרה. פתחים אלו יהיו ממונעים חשמלית, כדי לשלוט בפתיחה בצורה קלה ומהירה. העיקרון הוא ממש פשוט - אוויר חם עולה למעלה ונשאר כלוא באזור התקרה. ברגע שממקמים פתחים באזורים אלה, האוויר החם משתחרר החוצה. ברגע שאויר חם משתחרר, הוא יוצר יניקה לאוויר שנכנס מהחלונות. עקרון זה מוכיח עצמו פעם אחרי פעם "כמזגן טבעי", פשוט וקל ליישום.

  4. פאטיו - חלל חוץ פנים. שילוב פאטיו בתכנון בית מגורים מוסיף חלל, שלמעשה נחשב חוץ אבל בהרגשה הוא חלל פנים. לחלל פאטיו כמה יתרונות: מגדיל את תחושת המרחב ונותן הרגשה נעימה; מכניס כמות אור גדולה למרחב, אור זה בד"כ יהיה רך ונעים; הפאטיו יוצר הרגשת מוגנות ובטיחות ולכן פעמים רבות אנחנו מצמידים אותו לחלל חדר השינה וחלל מקלחת; הפאטיו יכול להיות חוצץ בין חלל ציבורי או שכנים, לחלל בו אנחנו רוצים מקסימום פרטיות; פאטיו יכול ליצור תחושה של "גינה" גם אם הוא בשטח ממש קטן

  5. תכנון קירות עבים למעטפת חיצונית. בעינינו אלמנט זה הוא אחד החשובים, מאחר והוא משפיע על היכולת של המבנה להתנגד תרמית לאורך זמן. ז"א' ככל שמעטפת המבנה תהיה עבה יותר כך יכולת המבנה להתנגדות טובה יותר. אנחנו מתחילים מחתך קיר בעובי 25 ס"מ ועולים לפי הדרישה ומיקום המבנה באזורי הארץ. לקירות המעובים יש יתרונות רבים נוספים - למשל שתילת אלמנטים כמו נישות, או מערכות מורכבות שדורשות צנרת מאסיבית, או מיקום מיכל הדחה סמוי בתוך הקיר החיצוני.

צעד שלישי - בניית הבית ובחירת החומרים.

  1. בחירת שיטת הבנייה - כיום ניתן למצוא שיטות בניה "ירוקות" רבות. אנחנו מציעים ללמוד את רזי השיטה ולהבין מה יותר נכון לכם. השיטות הרווחות הן- בניה קונבנציונלית בבלוק איטונג 25-35; בניה בבלוק שחור רווח של אויר או קלקר ובלוק שחור נוסף; בניה בשיטת GSB במודולים מוכנים של "בלוק" ענק שהמעטפת שלו עשויה מיציקת קלקר חזקה מאד ובפנים הבלוק יוצקים בטון; בניה קונבנציונלית ויצירת מעטפת של אבן טבעית בהדבקה או בתליה.

  2. בחירת חלונות וסוגי זכוכיות - כיום חברות האלומיניום מציעות מגוון רחב של סוגי פרופילים וסוגי זכוכיות/ לבחירת הזכוכית חשיבות רבה מאחר ואחוז החלונות בבתים הוא גדול מאוד. חשוב לבחור זכוכית בידודית. כמעט לכל פתח ובנוסף ניתן לבחור זכוכיות עם אחוזי חסימת UV. כך שניתן להוריד משמעותית את כמות החום שתכנס לבית וכן את כמות האור. למי שרוצה להגדיל ניתן להשתמש בחלונות אמריקאים או אירופאים בהם יש רווח בין שתי הזכוכיות עם וואקום או עם גז המאפשר בידוד גבוה יותר.

  3. איטום ובידוד הגג - החלק אותו אנחנו לא רואים נראה לנו כלא חשוב ולא משמעותי. אבל בידוד נכון של הגג יכול לאפשר לבית לשמור על הטמפ׳ בתוכו בצורה מאד משמעותית. חשוב לשלב קלקר עם מקדם דחיסות גבוה ולא לחסוך עלויות. בנוסף ניתן להניח על הגג חצץ לבן להוסיף בידוד גבוה יותר.

  4. פסולת בניין - בנייה ירוקה לוקחת בחשבון גם את כמות הפסולת המיוצרת באתר בניה ולכן כאשר אתם חוקרים את הנושא הקפידו ללמוד גם כמה פסולת מייצרת כל שיטה.

  5. בידוד רצפה - גם בנושא זה ישנן שיטות שונות. חשוב להבין את העיקרון' שאם מרצפים בחומר מבודד כמו עץ או פרקט למינציה אז מקבלים "נוחות טרמית". זאת אומרת שבבית נשמרת טמפרטורה נעימה. לא תהיה השפעה על הרגשת החום או הקור מכיוון הרצפה. לעומת זאת, אם תבחרו בריצוף אבן או פורצלן, חומרים אלה "מוליכים אנרגיה" ולכן עלולים ליצור אי נוחות טרמית. חשוב לציין שניתן להוסיף יריעות בידוד לרצפה מעל לשכבת הבטון, כדי להעניק בידוד טוב לבית.

לסיכום - בנייה ירוקה, לדעתנו, היא הכרח המציאות כיום, במיוחד עם ההתחממות הגלובלית המתרחשת בעולם. היתרונות שלה הם רבים ואם נסתכל מהצד היזמי, אזי בניה ירוקה יכולה לחסוך לכם הרבה מאד כסף בתחזוקת הבית השוטפת. לחשוב ירוק זה לחשוב חכם! עלות הבניה לבית ירוק היא בכמה אחוזים בודדים יותר יקרה ולכן זה לא המקום לחסוך בעלויות הבניה.



122 views0 comments
bottom of page